Українська мова 6-Б клас

27.05.2020
Тема:  Повторення вивченого з теми «Словотвір та орфографія»






26.05.2020
 Повторення вивченого з теми «Словотвір та орфографія»



25.05.2020
Тема: Повторення вивченого з теми «Лексикологія. Фразеологія»









20.05.2020
Тема: Підсумкова контрольна робота з тем «Числівник. Займенник»
Контрольну роботу необхідно вислати на пошту до 21 травня до 16-00!
І рівень. Тести (6 балів)
Код доступу    6876763
Використайте цей код, відкривши посилання join.naurok.ua. Завдання можна виконати до 21 травня до 16-00
ІІ рівень (6 балів)
Напишіть твір- роздум на тему «За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш». Підкреслити числівники у тексті. Обсяг- 0,5-1 стор. Не списувати!


Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

19.05.2020
Тема: Написання займенників із прийменниками окремо
Підготуватися до контрольної роботи!!! Повторити розділ "Морфологія"

18.05.2020
Тема: Заперечні й неозначені займенники, їх правопис і відмінювання



Завдання:

Завдання не висилати

14.05.2020
Тема: Заперечні й неозначені займенники, їх правопис і відмінювання







Завдання:
У поданому тексті знайти і підкреслити займенники, визначити розряд, пояснити правопис неозначених і заперечних і мету їх використання у тексті.

*   Ясний та погожий ранок після будь-якої короткої весняної ночі. Зірочки зникли, наче пірнули в неабияку синю безодню  блакитного неба. Його край горить-палає таким  рожевим вогнем. Ці червонуваті хвилі ясного світила миготять серед темряви, останнє зітхання якої  віє понад степом. Положисті балки ще дрімають, а всі високі могили виблискують росою -  якоюсь срібною, казковою. Тихо, ніщо не шерхне, ніхто не писне…
Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

13.05.2020
Тема: Питальні й відносні займенники, їх відмінювання


Завдання: 
Запишіть прислів’я, уставляючи потрібні за змістом відносні займенники. Визначте їх синтаксичну роль. Назвіть відмінки займенників. 
1).Думай, … робити, а роби те, …. надумав. 2) … закінчує вчитися, той перестає жити. 3) Розумний знає, … й немає. 4). Не той багатий, …багато прожив, а той, …багато діла зробив. 5) … людина не жила б, усього не виживе. 6) Не той кмітливий, … водять. 7) … розумніша голова, тим легше рукам. 8) … знаєш, за плечима не носиш.
 — Які за будовою ці речення? Яке прислів’я ви б хотіли пояснити7 Яке вам сподобалося?

Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net


12.05.2020
Тема: Есе світоглядного змісту «У чому полягає життєвий успіх»
Повторення вивченого про есе  
Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу. Есе не претендує на вичерпну відповідь чи категоричну позицію відносно певної теми.
Характеристика есе
Створюючи есе учень (учениця):
– вільно висловлює свою думку;
– показує своє ставлення до того, про кого говорить;
– не дотримується обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);
– не всебічно описує предмет чи подію;
       може лише частково, як у розмові торкатися якихось питань;
       може висловлювати опірні міркування;
– використовує образні вислови, порівняння;
– на початку може сказати про що йтиметься у його висловлюванні, про час, місце й особливості події, може подати вислів, що виражає думку або викликає різне ставлення, можна почати прислів’ям, приказкою чи мудрим висловом;
– продовження може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають особливі відчуття й напрошується важливий висновок;
– останній абзац має завершувати думку;
– речення можуть бути короткі й, навіть, незавершені, питальні й окличні.
Вислови про успіх
·        Краще в малому удача, ніж у великому провал.
·        Щастя — ключ до успіху.
·        Секрет успіху - наполеглевість у досягненні мети.
·        Краще синиця в руках, ніж журавель у небі.
·        Справжній успіх і процвітання не вимагають важкої праці і ненормованого робочого дня, а лише творчості, готовності йти на ризик, завзяття та ентузіазму
·        За кожним спуском є підйом.
·        Коли в роботі успіх — і відпочити не гріх.
·        За кожною людиною, що домоглася успіху, можна розгледіти довгий ланцюг невдач. Проте завзятість і стійкість допомогають їх здолати.
Творча робота учнів
Написати своє власне есе «У чому полягає життєвий успіх».
Отож пам’ятаємо:
– у своєму есе висловимо власну думку;
– будемо міркувати, запитувати, порівнювати, вживати прислів’я, доводити свою думку.     


Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

11.05.2020
Тема: Присвійні, вказівні й означальні займенники. Приставний н у формах особових і вказівних займенників
Присвійні займенники вказують на приналежність предмета першій особі: І бачите, що ліска ваша натяглася, як струна, а вудилище — дугою і тремтить.
Для вираження приналежності третій особі використовується форма родового відмінка особово вказівного займенника із значенням присвійності: його, її, їх: Од її молодого лиця пашіло жаром.
Займенники мій (моє, моя), твій (твоє, твоя), свій (своє, своя) відмінюються однаково: мого, твого, свого; моєму, твоєму, своєму; моїм, твоїм, своїм; на моєму, на твоєму, на своєму.
Займенники наш (наше, наша), ваш (ваше, ваша) відмінюються, як прикметники твердої групи: нашого, вашому, нашу, вашою, а займенник їхній (їхнє, їхня) — як прикметник м’якої групи: їхнього, їхньої, їхнім, на їхніх.
Означальні займенники вказують на узагальнену ознаку предметів: У всякого своя доля і свій шлях широкий.
Означальні займенники кожний (кожен), жодний (жоден), всякий, самий, інший відмінюються, як прикметники твердої групи: кожного, жодному, всяким, на самому.
Означальний займенник сам у називному і знахідному відмінках множини має паралельні форми (самі — сами). Форма самі є літературною нормою. Гадки самі зринають в пам’яті, слова самі ллються (М. Коцюбинський).
Вказівні займенники вказують на предмет, ознаку, кількість: Що, братіку, посієш, те і пожнеш.
У місцевому відмінку однини вказівні займенники поряд із закінченням -ому мають і закінчення -імна кому — на кім, у кожному — у кожнім.
Завдання: Спишіть текст, вставляючи, де треба, пропущені букви і розділові знаки. Поставте подані в дужках займенники в потрібному відмінку.
        Рідна мова  то бе..цінне духовне б..гатство, в (який) народ живе, передає з покоління в покоління (свій) мудрість і славу культуру і традиції. Рідне слово  то нев..черпне ж..вотворне і невм..руще джер..ло. З нього (кожний) д..тина ч..рпає уявлення про навколишній світ, про (свій) родину, про (свій) село і місто, про (весь) (свій) край. Віками україн..с..кий народ творив це багатство, відкладаючи в скарбницю рідної мови найдорогоцін..іші  п..рлини думки  почуття фантазії (За В. Сухомлинським)

Виконати тестові завданнявідкривши посилання

join.naurok.ua з кодом 995829

Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

06.05.2020
Тема: Вказівні й означальні займенники, їх відмінювання. 


ВКАЗІВНІ(той,цей,такий,стільки)вживаються для виділення якогось одного предмета з ряду інших.

Той,цей,такий змінюються за відмінками,родами,числами.
Стільки - тільки за відмінками.

ОЗНАЧАЛЬНІ(сам,самий,кожний,інший)вказують на узагальнену якість предметів.

Розподільний диктант
Виписати в три стовпчики займенники:1-присвійні,2-вказівні,3-означальні.
Кожен,твій,цього,твоє,кожне,стільки,іншими,такий,сам,свій того,наш,той,весь,їхній,самий,ваш,цей.

Виконати тестові завданнявідкривши посилання
join.naurok.ua з кодом 668089
Опрацювати параграф 42, вправа 396
Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

05.05.2020
Тема: Зворотний займенник себе, його відмінювання.Присвійні займенники, їх відмінювання

Зворотній займенник
спеціальності
Зворотній займенник себе вказує на того, хто виконує дію. Він не має ані роду, ані числа і називного відмінка; змінюється за відмінками.
Зворотній займенник може бути віднесений до будь-якої особи, однієї чи багатьох .
Актор сам себе не впізнав. Я себе не дуже добре почуваю. Діти побачили себе у списках нагороджених.
У реченні зворотний займенник виступає додатком, інколи - обставиною
Я сам на себе не схожий. Навіть не уявляю собі, як би я жив далі. Нічого під собою не бачу.
Відмінювання зворотнього займенника себе відбувається за такою схемою:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
-
себе (до себе)
собі
себе (на себе)
собою
(на) собі

Присвійні займенники
спеціальності
Присвійні займенники вказують на принадлежність предмета першій (мій, наш), другій (твій, ваш), третій (його, її, іхній) чи будь-якій (свій) особі.
Присвійні займенники (крім його, її) змінюються за родами, числами і відмінками, як прикметники. Займенники його, її - незмінні.
Відмінювання присвійних займенників мій, свій, твій відбувається так:
чоловічий рід
жіночий рід
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
мій
мого
моєму
мій (мого)
моїм
(на) моєму (на моїм)
моя
моєї
моїй
мою
моєю
(на) моїй

середній рід
множина
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
моє
мого
моєму
моє
моїм
(на) моєму (на моїм)
мої
моїх
моїм
мої (моїх)
моїми
(на) моїх

Присвійні займенники наш, ваш відмінюються, як прикметники твердої групи:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
наш
нашого
нашому
наш (нашого)
нашим
(на) нашому
ваша
вашої
вашій
вашу
вашим
(на) вашій

Займенник їхній відмінюється, як прикметник м'якої групи:
Н.
Р.
Д.
Зн.
Ор.
М.
Їхній
Їхнього
Їхньому
Їхній (їхнього)
Їхнім
(на) їхньому


Вибіркова вправа. Прочитайте вірш, випишіть присвійні займенники, визначте граматичні категорії     ( рід, число, відмінок).

КРАЇНА МОЯ — УКРАЇНА
Мої нескінченні дороги
Сплелися, мов доля моя,
 Я знову вернув до порога,
Де батьківська рідна земля.

Країно моя — Україно,
Ще пращурів пам'ять жива,
Знайома тут кожна стежина,
І сонце мене зігріва.

Хай пісня твоя, Україно,
Злітає, як птах у блакить,
 А мова твоя солов'їна
У рідній оселі звучить.

Піду у садочок вишневий,
Послухаю спів солов'я,
Там ранок зустріну рожевий,
Тобі я вклонюся, земля.
                          Ф. Пантов

Виконати вправу 369
Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

04.05.2020
Тема: Особові займенники, їх відмінювання. Приставний н у формах особових займенниках



      Особові займенники вказують на особу або осіб. Займенники першої особи (я, ми) вказують на мовця; другої особи (ти, ви) — на співрозмовника; третьої (він, вона, воно) вказують на особу, яка в розмові участі не бере.
    Особові займенники змінюються за числами, відмінками. У непрямих відмінках мають іншу основу, ніж у називному ( я - мене; ти - тобою). Особові займенники надають мовленню особливої щирості, схвильованості, задушевності.

     Займенник ВІН змінюється ще й за родами. У непрямих відмінках займенників третьої особи після прийменників з'являється приставний звук [H]: до нього, у неї, при них.

Опрацювати параграф 39

Робота з текстом
     1. Списати
2.     Визначити розряди займенників.
3.     В особових займенниках визначити число відмінок і рід (якщо потрібно),
4.     Визначити, яку синтаксичну роль грають займенники.
        Пішов дощ.  Галасливий літній дощ раптовий і підступний, але його уявна суворість миттєво тане , віддаючи цілющу вологу всім , хто жадає її цілющої сили.  Починався він десь за обрієм і поступово наближався до мене. Я стрибнув з порога прямо в дощ, і — о диво! — він починає грати зі мною. Йому мабуть теж було сумно самому.
        Як чудово підставити обличчя і долоні цьому чарівному потоку .
Хто бачив небо під час літнього дощу , ніколи не забуде цей сіро-сталевий відтінок з блакитними проблисками річної блакиті. Я більше не відчував себе самотньо в той день, бо в мене з’явився новий добрий знайомий – літній дощ.

Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net

30.04.2020
Тема: Розвиток мовлення. Контрольний  твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому з використанням займенників, що належать до різних розрядів
Пам'ятка
Як написати твір-­роздум
1. Прочитайте запропоновані теми і визначте ту, яка вас найбільше зацікавила.
2. Поміркуйте, які питання або проблеми ви б хотіли висвітлити, виділіть найголовніші, сформулюйте власні судження та оцінки.
3. Доберіть матеріал, який допоможе розкрити тему (епіграф, цитати, приклади з твору, цікаві факти, висловлювання письменників).
 4. Ретельно продумайте структуру твору і складіть його план.
5. Напишіь твір спочатку на чернетці. Не забувайте цитати брати в лапки.
6. Використовуйте для висловлення і доведення власних думок такі вирази: я вважаю, на мою думку, на мій погляд, мені здається.
7. Наприкінці роботи, підводячи підсумки, використовуйте такі вирази: отже, враховуючи сказане, із наведеного випливає.
 8. Прочитайте і перевірте написане. Подбайте про виразність мови твору (синоніми, епітети, точність висловів). Уникайте повторів.
9. Перепишіть твір начисто.
Завдання: Напишіть твір –роздум на одну з тем:   «Що я роблю для здійснення своєї мрії», «У чому полягає гідність людини», «Що важливіше – наполегливість чи скромність» (1- 1,5 стор.) 

Виконані завдання висилати на пошту 

29.04.2020
Тема: Розряди займенників за значенням
Презентація: 

Завдання: 
Виконане завдання не висилати


28.04.2020
Тема: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Відеоурок: 

Завдання: Переписати речення, поставити займенники у потрібній формі, вказати їх розряд за значенням, визначити синтаксичну роль.
         Останнім часом гине (наш) рослинне і тваринне багатство. Невже (ми) байдуже до (це)? Невже (ми) сором не їсть, не пече (ніхто з ми) обурення?
           Без сумніву, (ти) легше дихається серед зелені, ніж на похмурому пустирі. А чи кожен з (ми) посадив за життя деревце чи квіточку?
(З журналу)



Виконані завдання висилати на пошту 

27.04.2020
Контрольна робота з теми "Числівник"
Виконати завдання, відкривши посилання
join.naurok.ua з кодом 296197
22.04.2020

Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Числівник»
Відеоурок: 

Морфологічний розбір числівника
1.  Початкова форма (називний відмінок).
2.  Розряд за значенням:
  •  кількісний (власне кількісний, неозначено-кількісний, збірний, дробовий);
  •  порядковий.
3.  Розряд за будовою:
  •  простий;
  •  складний;
  •  складений.
4.  Морфологічні ознаки:
  •  рід (якщо є);
  •  число (якщо є);
  •  відмінок (якщо є).
5. Синтаксична роль.
Завдання:  Зробіть морфологічний розбір трьох числівників у поданому реченні.
Дев’ятого  березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя дитина (після Катерини і Микити) –Тарас. 


Виконані завдання висилати на пошту 

21.04.2020
Тема: 
Правильне вживання числівників на позначення дат і часу
Теоретична хвилинка
       Насамперед,  потрібно пам’ятати, що години в українській мові – жіночого роду і для позначення часу слід використовувати порядкові числівники, які відповідають на питання «Котра?».
         Тобто, коли на годиннику  «14.00», говоримо не «дві години», а «друга година дня», або «чотирнадцята година».
        Правильне запитання звучить: « Котра година?», «О котрій годині?»,а не «яка», не «скільки», а саме «котра»!
          Хвилини і секунди позначаються  кількісними числівниками, що відповідають  напитання «Скільки?» Тож говоримо «двадцять хвилин», «п’ять секунд».


           Форму «У скільки годин?» потрібно замінити на О КОТРІЙ ГОДИНІ?, а форму «Скільки годин?» – на КОТРА ГОДИНА? Можна: чверть на сьому і чверть по шостій, за двадцять сьома і двадцять до сьомої.






Опрацюйте матеріал таблиці


Запам’ятайте!
02.00– перша година
02.15 – чверть на третю
02.30 – пів на третю
02.45 – за чверть третя
03.00 – третя година ночі
16.00 – четверта година дня
08.00 – восьма година ранку
20.00 – восьма година вечора
Котра година?
02.02 – дві хвилини на третю
02.05- п’ять хвилин на третю
03.25 – двадцять п’ять хвилин на четверту
04.48 – за дванадцять хвилин п’ята
01.58 – за дві хвилини друга




Вправа «Мій робочий день»
Дайте повні письмові відповіді на запитання. Усі числівники запишіть словами.
О котрій годині ви прокидаєтеся в робочий день?
Скільки хвилин витрачаєте на ранкову гімнастику й водні процедури?
О котрій годині снідаєте?
Коли виходите з дому до школи?
Скільки часу затрачаєте на дорогу?


- О котрій годині починається перший урок і закінчується останній?

Форма контролю - самостійна робота

надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

16.04.2020

Тема: Написання разом порядкових числівників з  – тисячний


Опрацювання теоретичного матеріалу 
     Порядкові числівники відмінюються як прикметники твердої групи: (червоний) п’ятий, шостий, двадцять восьмий.
Увага! Числівник третій відмінюється, як прикметник м’якої групи (мужній): третього, третім тощо.
      У складі дробових числівників є порядкові, тому вони мають змішаний тип відмінювання: чисельник відмінюється як власне кількісний числівник, знаменник — як порядковий: дві десяті, двох десятих тощо.
     У складених порядкових числівниках відмінюється остання складова частина: у тисяча дев’ятсот дев’яносто восьмому році.
      У датах порядкові числівники вживаються у формі середнього роду, а назви місяців стоять незмінно в родовому відмінку (у цьому словосполученні пропускається слово число): перше (число) вересня, першого (числа) вересня, з першим (числом) вересня, (у) першому (числі) вересня.
       Тривалість у годинах позначається кількісними числівниками: змагання триває п’ять годин. А самі години називаємо порядковими числівниками: перша година, третя година, п’ята година — так само, як і ряди парт у класі: перший ряд, другий ряд, третій ряд. При відмінюванні відмінюються обидва слова.

Увага! Складні порядкові числівники з останнім компонентом -десятий, -сотий, -тисячний пишуться разом: сімдесятий, восьмисотий, п’ятитисячний.

Дослідження-аналіз з елементами конструювання
Прочитати. Визначити будову числівників. Записати їх словами.
67 зошитів, 243, 56 копійок, 64 олівці, 37 дерев, 575 мільйонів, 25 мільярдів.
Утворити порядкові й кількісні числівники. Пояснити їх правопис.
Скласти речення з 3—4 складеними числівниками.

Вправа 315

Форма контролю - самостійна робота

надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

15.04.2020

Тема: Відмінювання числівників. 
Буква ь на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
М’який знак пишеться
М’який знак не пишеться
1)       На кінці числівників:
а)     простих п’ять, шість, дев’ять, десять:п’ять яблук, шість книжок;
б)     складних одинадцять — двадцять, тридцять: дванадцять місяців, сімнадцять років.
2)       У непрямих відмінках:
а)     простих числівників три, чотири: чотирьох яблук, трьома учнями;
б)     усіх збірних ^крім двоє, семеро, восьмеро): п’ятьох немовлят, дев’ятьом рибам
1.  У складних числівниках у кінці першої частини: шістнадцять- шістнадцятьом.
2.  У кінці простих числівників (окрім п’ять, шість, дев’ять, десять): два сини, три стільці.
3.  У кінці простих числівників (окрім одинадцять — двадцять, тридцять): сорок учнів, сімдесят кілометрів.
4.  У непрямих відмінках перед за­кінченням у числівниках: простих (окрім три, чотири) та збірних (таких як двоє, семеро, восьмеро):двох учнів, сімом птахам

    М’який знак може вживатися в числівниках тільки після букв д, т, з, с, ц, л, н: дев’ять, сім. У кінці інших числівників м’який знак після т ставиться або не ставиться залежно від звучання: п’ять, дванадцять, сімдесят. У складних числівниках у кінці першої частини м’який знак ніколи не пишеться: п’ятнадцять, п’ятдесят, п’ятсот. При відмінюванні може з’являтися м’який знак: п’ятьмастами, шістьмастами, але не в кінці першої частини, а в середині її — відповідно до вимови.
    Увага! М’який знак не пишеться у числівнику чотири в орудному відмінку перед закінченням: чотирма, але чотирьома.


    М’який знак не пишеться у числівниках від п’ятдесяти до вісімдесяти і від двохсот до дев’ятисот, за винятком деяких непрямих відмінків, де м’який знак пишеться в середині слова: дев’ятьмастами.



Коментоване письмо
Прочитати. Переписати, на місці крапок, де треба, поставити м’який знак. Аргументувати свій вибір.
1) Море буває тр.ох сортів: тихе море, хвильове море й бур’яне море.
2) Уперше зворотний бік Місяця було сфотографовано в жовтні тисяча дев’ятисот п’ят..десят дев’ятого року.
3) Написи повторювалися дванадцят..ма мовами.
4) Місяць мчить навколо Землі зі швидкістю три тисячі шіст..сот вісім..десят один кілометр на годину.
5) Чотири українські фронти рухались на захід чотир..ма залізними потоками. (За О. Довженком).


Зробити синтаксичний розбір третього речення.


Вправа 333

14.04.2020

Тема: Відмінювання числівників



Опрацювати параграфи 35-37.
Вправа 1.
Переписати  загадки, ставлячи числівники в потрібній формі. Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.


      Під (один) ковпаком сімсот козаків. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві), а ввечері на (три)?  (Три) зубами сіно їсть.  Із (чотири) ногами, (чотири) рогами, душі не має, а душу носить. Загородив дід хлівець для (п’ять) овець. Одне рядно (сім) бабів тягло. Що за птах, що на (вісім) ногах? Сиділа старуха в (дев’ять) кожухах, хто побаче, той заплаче. Летів птах на (дванадцять) ногах та одне яйце зніс.  (Народна  творчість)

Вправа 2.Провідміняти три дні, четвертий рік,  п’ять книг, двадцять три учні.

13.04.2020
Тема: Відмінювання числівників







Завдання:  Виписати із тексту  в дві колонки кількісні та порядкові числівники. Провідміняти словосполучення другий рік
                                   
Дитинство Тараса
Село Моринці на Черкащині. Дев’ятого  березня тисяча вісімсот чотирнадцятого року в сім’ї Шевченків народилася третя дитина (після Катерини і Микити) –Тарас. Старшій  - Катрусі – всього десять років, але вона господарювала за дорослих. Братику Микиті три роки, він сидить на лежанці.
Моринців Тарас  навіть не пам’ятав, бо дуже малим переїхав з рідними в Кирилівку. Хлопчикові пішов другий рік – тепер він ніжками  дибав до столітнього розлогого дуба.
Тарасові -  дев’ять років, а він був розсудливим, як дорослий. Любив природу: квіти, бджоли, дерева, небо… У своє дев’яте літо  хлопчина пізнав і що то чекати батька-чумака з дороги, і яке невимовне горе – несподівана рання смерть матері. Далі - три роки нестерпного життя в одній хаті з мачухою, недуга батька, над яким стояло п’ятеро дрібних дітей і плакали. В дванадцять років Тарас став круглим сиротою.
    … А ми
                       Розлізлися межи людьми,
                      Мов мишенята. Я до школи –
                      Носити воду школярам.

Форма контролю- самостійна робота



08.04.2020
Числівники прості, складні і складені









Робота з таблицею. 


Види числівників за будовою
Прості (мають один корінь)
Складні (мають два корені)
Складені (містять два або більше простих чи складних числівників)
Один, третій, семеро, мало
Двадцять, чотириста, кількасот
Тисяча дев’ятсот дев’яносто п’ять
Індивідуальна робота.
- Запишіть наведені числівники у дві колонки: у першу – прості, у другу – складні, у третю – складені .


         Два, дев’яносто, двадцять сім, сорок один, п’ять, сто двадцять п’ять, п’ятдесят, п’ятсот, чотириста дев’яносто три, перший, двадцять восьмий, сорок, сорок чотири.

Форма контролю- розподільний диктант

07.04.2020
Тема:Узгодження числівників з іменниками
Тренувальні вправи  за  посиланням: https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/numerals%20_and_nouns.html
Узгодження числівників з іменниками
Числівник
Форма іменника
Приклади
Один, одна, одне, одні
Узгодження в роді, числі, відмінку
Один клас, одна ручка, одне місто, одні ножиці
Складні \ складені + один
Н.В. одн.
Двадцять один стілець, сто сорок один грам
Два, три, чотири; обидва \ обидві; складені + два \ три \ чотири
Н.В. множ.
Два столи, три стільці, чотири зошити; обидва телефони, обидві книги; двадцять чотири лимони
Два, три, чотири + узгоджене означення
Р.в. \ Н.в. множ.
Дві нових \ нові книги, чотири зелених \ зелені олівці
Два, три, чотири  + ім. на
–ин; друг \ ім’я \ плем’я
Р.в. одн.
Два татарина (громадянина, селянина…), три друга, чотири імені, два племені
Дробові; півтора (з ім. ч.р. і с.р.), півтори (з ім. ж.р.)
Р.в. одн.
Дві цілі і шість сотих метра, півтора кілограма, півтори тонни
Дробові з цілим числом + половина \ третина \ чверть
Н.в. \ Р.в. множ.
Сім з половиною літри \ літрів, шість із третиною метри \ метрів, три з чвертю тонни
Половина, третина, чверть
Р.в. одн. \ множ.
Половина дня \ днів, третина години \ годин, чверть хвилини \ хвилин
Багато, мало, небагато, немало, чимало
Р.в. множ. – обчислювальні ім.
Багато уроків, мало хвилин
Багато, мало, небагато, немало, чимало
Р.в. одн. – збірні ім. на позначення маси і речовини
Багато цукру, мало гречки
П’ять і більше
Р.в. множ.
Пять столів, сорок зошитів, сто дверей …
Приблизна кількість (після іменника)
Р.в. множ.
Метрів чотири, годин дві, днів десять
Дюжина, пара, сотня
Р.в. множ.
Дюжина студентів, сотня троянд
Збірні; незмінювані на –ко
Р.в. множ.
Четверо друзів, двійко (трійко, четвірко…) малят
Неозначені кількості типу кілька \ декілька, кількадесят(-сот…), півтораста
Р.в. множ.
Декілька листочків, півтораста робітників
Тисяча, мільйон, мільярд
Р.в. множ.
Тисяча метрів, мільйон жителів, мільярд зірок
У сполученнях, що позначають дати типу Восьме березня, Перше вересня, відмінюється тільки перша частина: до Восьмого березня, присвячено Першому вересня.


Тренувальна вправа.
Завдання: записати прислів’я і приказки, розкриваючи дужки.
Сім (п’ятниця) на тиждень.
Знати як свої п’ять (пальці).
Наговорити сім (мішок) гречаної вовни.
Мудрій голові досить два (слово).
Краще з розумним два (раз) загубити, ніж із дурним один раз знайти.
Два (півень) і дві (господиня) не згодяться ні завтра, ні нині. (Нар. творч.)

 Параграф 34, вправа 308

06.04.2020
Числівники кількісні й порядкові


Завдання: визначити розряд кожного числівника.


Параграф 33

Вправа 1
Подані сполучення записати словами. Вказати числівники кількісні та порядкові. Пояснити, як відрізнити числівники від інших частин мови.
100 років, 5-й день,   45 хвилин, 100-й метр.
Вправа  2
Від поданих чисел утворити кількісні та порядкові числівники. Записати їх. Ввести до самостійно складених речень.
Зразок: 34 – тридцять чотири, тридцять четвертий.
10, 21, 35, 109.
26.03.2020
6-Б клас
Українська мова
Тема:Числівник


Параграф 33 опрацювати
Вправа 1.У кожному ряді слів сховалися «зайві». Списати, підкреслюючи їх, обґрунтувати свою думку. До якої частини мови належать «зайві» слова?
1) Чотири, один, п’ятірка, шостий.
2) Ходять, п’ять, сидять, стоять.
3) Восьмий, далекий, восьмиповерховий, давній.
4) Два, двійня, двійка, дворіччя.
5) Бігти, червоніти, їсти, п’ятий.

6) Дев’яносто, сто, двадцять, другий.
Вправа 288,290

25.03.2020
6-Б клас
Українська мова


Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник»






ТЕСТ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ. 6 КЛАС.

Прикметник як частина мови
1. Прикметник означає
а) предмет;
б) ознаку предмета та його приналежність;
в) кількість предметів або їх порядок при лічбі.
Навести приклад прикметників (3-4), поставити до них питання.
2. Ступені порівняння можна утворити від
а) якісних прикметників;
б) відносних прикметників;
в) присвійних прикметників.
Від прикметників розумний, гарний, низький утворити всі форми вищого і найвищого ступенів порівняння.
3. Ознаку предмета за його відношенням до часу, місця, матеріалу тощо позначають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
Від іменника батько утворити два прикметники: присвійний і відносний; увести прикметники до словосполучень або речень.
4. На питання чий? чия? чиє? відповідають
а) якісні прикметники;
б) відносні прикметники;
в) присвійні прикметники.
Визначити, до якої групи за значенням належить прикметник у виразі лебедина пісня.
5. Прикметники найвищого ступеня порівняння:
а) новіший, синіший, солодший;
б) більш глибокий, менш вдалий, більш зручний;
в) найприємніший, найбільш тривкий.
Утворити просту форму найвищого ступеня порівняння від прикметника високий. Скласти (пригадати) й записати речення з прикметником у формі вищого ступеня порівняння.

6. Короткі форми прикметників – це
а) зеленая, глибокеє, відважнії;
б) молодий, відважний, золотий;
в) повен, рад, золот, зелен.
Пригадати й записати речення з народної пісні (або прислів’я), у якому була б коротка форма прикметника (напр.: Пливе човен, води повен... Так голоден, що робити не годен (Нар. творч.).
Результати  тесту надіслати на електронну адресу oganesian91@ukr.net
Параграф 31 опрацювати
Вправа 281

24.03.2020
Тема: Правопис прикметників

Параграф 31
  • Орфографічний практикум
  • Запишіть правильно слова.
      Світло/червоний, дво/мовний, північно/західний, навчально/виховний, червоно/гарячий, кисло/солодкий, біло/корий, військово/спортивний, десяти/поверховий, дерево/обробний,        
5-разовий.
  • Творче конструювання
 Утворити від кожної пари слів складні прикметники. Пояснити їх написання.                                                                

        Чорний і білий, легкі крила, Західна Європа, чотири години, карі очі, чорна земля, сім струн, північ і захід, сільське господарство.
Форма контролю - тестове завдання за відеоуроком

23.03.2020
Тема: Правопис прикметників




Опрацювати параграф 31, вправа 276
Форма контролю - різнорівненві завдання

18.03.2020
Написати твір-оповідання на основі побаченого (1 стор.) Наприклад, "Випадок у моєму житті, який я ніколи не забуду".
Пам’ятка «Особливості оповідання»
1. Невеликий за обсягом прозовий твір.
2. Розповідь ведеться від третьої або першої особи.   
3. Обмежена кількість персонажів (1–2).
4. Чіткий сюжет.
5. Відсутність, як правило, позасюжетних елементів (пролог, епілог, авторські відступи).
6. Обмеженість одним (чи двома) епізодами з життя персонажа (персонажів).
Форма контролю - перевірка твору.

17.03.2020
6- А,Б клас 
Українська мова
Розбір прикметника як частини мови
Вправа 286
Форма контролю - самостійна робота

16.03.2020
"Прикметник.-н,-нн у прикметниках ".Вивчити правила,виписати з підручника укр.літ. 5 речень з прикметниками -нн,розібрати синтаксично.
https://www.youtube.com/watch?v=s1qPgPVUHC8 6-А
Написання прізвищ прикметникової форми
Параграф 32 вивчити правила
Вправа 283, 285
Форма контролю - самостійна робота



Немає коментарів:

Дописати коментар