Українська мова 8-А клас

22.05.2020
Підсумкова контрольна робота
Виконати тестові завданнявідкривши посилання


join.naurok.ua з кодом 9497658

15.05.2020
Тема: Пряма і непряма мова. Цитата як спосіб передачі чужого мовлення





Завдання:
Виконати тестові завданнявідкривши посилання

join.naurok.ua з кодом 305826

Тема: Діалог і полілог. Розділові знаки при діалозі та полілозі (повторення)


Завдання:
Скласти і записати діалог з бабусею чи іншим членом родини, який відбувся, коли ти прийшов зі школи


Тема: Заміна прямої мови непрямою. Інтонація речень з прямою мовою, діалогом

Завдання:
Вправа 1. Перетворити речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою.
1. «Якщо є учень, учитель знайдеться», - стверджує східна мудрість. 2. Катон сказав: «Пропав той день, що минув без користі». 3. «Земля дає все і збирає все», - говорили стародавні орачі. 4. Один мудрець вдало підмітив: «Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин». 5. Батько попросив сина: «Допоможи матері по господарству».
Зробити синтаксичний розбір двох перетворених речень (на вибір) з вправи.

Вправа 2. «Ти – редактор». Відредагуй речення з непрямою мовою.
1. Хтось із глядачів прошепотів, що гра акторів не справляє на мене враження. 2. Мені натякнули, що краще не втручатися в мої справи. 3. Тренер поцікавився, що як би я вчинив у такій ситуації.

Надписати частини мови над кожним словом.

Сфотографуйте виконане  завдання у зошиті та надішліть на електронну адресу oganesian91@ukr.net
Підготуватися до контрольної роботи  з теми «Пряма і непряма мова. Діалог».

08.05.2020
Контрольна робота   з теми «Речення зі звертаннями, вставними словами, відокремленими членами»  (тести)




Виконати тестові завданнявідкривши посилання

join.naurok.ua з кодом 262175

Тема: Пряма і непряма мова як способи передачі чужого мовлення. Розділові знаки при прямій мові









Завдання:
Опрацювати теоретичний матеріал

24.04.2020
Тема: Розвиток мовлення. Твір-роздум на суспільну тему (письмово). 
Інтонація речень з відокремленими і уточнювальними членами. Синоніміка простих речень з відокремленими членами і складних речень





З метою економності вислову й точності відтворення думки в українській мові часто вживають дієприкметникові та дієприслівникові звороти.
Рекомендації щодо їх вживання такі:
Дієприкметникові звороти замінюють додаткові підрядні речення і дозволяють уникнути надмірного повторення сполучного слова «який».
  • У діловому, науковому стилях краще вживати прості речення з дієприкметниковим зворотом, у розмовному мовленні — складнопідрядні з підрядними означальними, оскільки в підрядних означальних більш виразно підкреслюється дія, у дієзворотах — ознака.
  • Дієприслівникові звороти коротші і динамічніші, ніж аналогічні їм значеннєві форми обставинних підрядних речень.
Дієприслівниковим зворотом не можна висловити значення часу, причини, умови. Тому якщо треба зберегти смисловий відтінок одного з цих типів підрядних речень, його не слід замінювати дієприслівниковим зворотом.
  • Не рекомендується розпочинати речення або абзац дієприслівниковими зворотами, бо це збільшує його обсяг і надає сухого, трафаретного, канцелярського звучання усьому тексту.
  • Оскільки смислова близькість дієприслівникових зворотів до підрядних речень менша, ніж у прикметникових зворотів, під час заміни — якщо є можливість вибору — про це слід пам’ятати.
  • Паралельне вживання синонімічних структур сприяє уникненню одноманітності мовлення, урізноманітнює його.
Завдання:
Прочитайте текст; замініть виділені речення з дієприслівниковими та дієприкметниковими зворотами на складні. Запишіть.


Мудрі люди кажуть: «У світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки».
Починають писанкарювати на свято Стрітення (15 лютого). За традицією, писанки пишуть дівчата й жінки. Дівчата пишуть писанки, прикликаючи щасливу долю. Бездітні жінки — мріючи народити дитинку. Їм радять три роки підряд писати по дванадцять писанок і роздавати дітям. Господині — дбаючи про злагоду її достаток у хаті.
Зустрічаючись на Великдень, люди вітаються один з одним словами: «Христос воскрес!». У відповідь чується радісне: «Воістину Воскрес!». За давньою традицією після цього люди тричі готуються й вручають один одному писанки. Освячені в їжу не вживають, вважаючи оберегами. їх тримають в оселі на почесному місці протягом багатьох років.
Довго побутують в народі обряди та звичаї, пов`язані із писанками. Наприклад, дівчата вмивалися водою, опустивши перед цим у неї крашанку чи писанку, щоб бути гарними. Писанки використовували як символ кохання, даруючи їх юнці. У народній медицині ними «викачували» хвороби. Свячені писанки закопували в землю (на високий врожай), клали в домовину, у ясла для худоби, лушпиння з писанки кидали «на щастя» на дах оселі.
    Синтаксичний розбір речення.
Великодній світанок, виграючи на сонці переливами крашанок, зачаровує кожного.


Виконані завдання в зошиті відправте на електронну адресу:

17.04.2020

Урок 1.Тема: Відокремлені уточнювальні члени речення. Розділові знаки при них


Уточнювальні відокремлені члени

Обставини місця і часу
Додатки
Рідше: означення, обставини способу дії, підмети, присудки
виражені: іменниками; іменниками з числівниками
виражені: іменниками з прийменниками крім, понад, замість, за винятком, поряд з та ін.
виражені: іменниками зі словами особливо, навіть, переважно, зокрема, наприклад, у тому числі та ін.


Завдання: Прочитати текст. Дібрати назву. Виписати з тексту речення з уточнювальними членами. Пояснити вживання розділових знаків.
Недалеко від міста Чигирина, над річкою Тясмином, під великим лісом притулився хутір Хмельницьких на ймення Суботів. Заснував його Богданів батько, Михайло. Ходили там табуни диких коней, сайгаків, турів. Далі, ближче до моря, випасали свої отари овець і табуни коней волохи, турки, татари.
Гарно було тут господарювати, але небезпечно. Михайло Хмельниченко поставив двір міцний, завів господарство, жив заможно, у достатках. З дітей один тільки син Богдан Зиновій виріс. Меткий хлопець удався, сильний, як вогонь, скорий, розумний і дотепний, сміливий і завзятий.
Підучивши вдома, батько послав Богданка в Галичину, в колегію. Там учив він, окрім різних предметів, найбільше латинської мови, бо нею тоді всяке діловодство велося по судах, по урядах (За М. Грушевським).

Урок 2. Тема: Розвиток мовлення. Твір-роздум на суспільну тему (письмово)
Життя — це і усмішка, і сльози ці солоні.
І кров, і барикади, і музика Візе!
                                               Л. Костенко
Бесіда
1. Поміркувати і висловити власні припущення щодо сенсу життя. У чому полягає смисл життя для вас?
2. Які питання, на вашу думку, турбують сучасне суспільство?
3. Чого хочеться сучасній молоді від суспільства?
4. Що треба робити кожному для того, щоб комфортно почува­тися і жити?
5. Яке місце в суспільстві посідають школярі сьогодні?

Завдання:

 Користуючись пам'яткою, скласти твір та складний план до нього у публіцистичному стилі  на тему «Суспільство, у якому я хочу жити», критично оцінюючи факти і явища навколишньої дійсності та ставлення до життя різних соціальних груп. 

Виконані завдання висилати на пошту oganesian91@ukr.net


10.04.2020
Тема:Відокремлені обставини. Відокремлені прикладки, означення, додатки, обставини.

Відокремлюються обставини
виражені дієприслівниками або
дієприслівниковими зворотами
Між зелено-сизими полями, звиваючись,
висвічує мирний і лагідний Серет (О.Гончар).
виражені іменниками з прийменниками
(незважаючи на, у зв’язку з, всупереч,
внаслідок, за відсутністю, на випадок,
на відміну від, залежно від)
Незважаючи на пізній час і негоду,
на вулицях міста купчилися юрби молоді.
виражені іменниками з прийменниками,
прислівниками, які відповідають на одне
питання і означають додаткові ознаки дії
Там, на пагорбі, стояла золотоверха церква.

Не відокремлюються обставини
одиничні дієприслівники, що мають значення
обставини способу дії
І ми не гаючись (тобто негайно)
взялися до діла (Ю.Збанацький).
одиничний дієприслівник, який стоїть в
абсолютному кінці речення і має значення
прислівника
Я був молодий, здоровий і міг працювати
не втомлюючись (О.Довженко).
дієприслівникові звороти фразеологічного типу
Бігти не чуючи ніг.









Вправа. Списати,розставити розділові знаки. Підкреслити відокремлені ознчення, додатки, обставини.
1.Вони замислені й похнюплені сиділи у темряві. 2.Дні ясні та погожі чергувалися з темними холодними ночами. 3.Він досвідчений психолог зовсім не хотів сперечатися.4. Великою любов′ю наших читачів особливо дітей користуються твори Всеволода Нестайка.5.У хатах незважаючи на пізню годину було темно.6. Батько сумуючи за втраченим повільно йшов додому. 7.На відміну від свого однокласника Ірина готувалася до уроків краще. 8.Ніхто не знав про Аркадієву працю за винятком близьких товаришів.
27.03.2020
Тема: Відокремлені означення

Означення відокремлюють, якщо вони:
ü  стосуються члена речення, вираженого особовим займенником: Як вона там, бідолашна? (М. Стельмах):
ü  стоять після означуваного слова-іменника, особливо якщо перед ним уже € означення: В небі, чистім і прозорім, сонце сяє (М. Рильський ). Пік мороз в ту сніжну зиму, довгу і сувору (Д.Луценко);
ü  виражені дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова: Ще спить земля, укутана снігами (Д.Луценко):
ü  виражені дієприкметниковим зворотом або одиничним дієприкметником, що стоїть перед означуваним словом, але має обставинно-причинове значення: Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї (Олександр Олесь). Здивований, хлопець постояв ще трохи, а потім рушив (Є. Гуцало). 


Поширені означення, виражені дієприкметниковими зворотами, що стоять перед означуваним іменником і не мають додаткових обставинних відтінків значення, не відокремлюють: Стоять налиті сонцем дні (М. Луків).
Якщо поширене чи непоширене означення відірване від означуваного слова іншими членами речення, його відокремлюємо незалежно від місця розташування в реченні:      І ми пішли, палкі, веселозорі (А. Малишко).


1.     Творче моделювання
Із поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладнені відокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення.
ЗразокЗаходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа (О. Балабко).  Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа.
1. Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був розшитий білими перлами (Р. Іванченко). 2. Нині ця пам’ятка нашої культури ХІ століття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам’ятка названа Реймським євангелієм (О. Балабко). 3. Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою (І. Пільгук). 4. Це старовинне козацьке полкове місто Переяслав тепер було зруйноване, занедбане. Місто Переяслав було колись красиве й горде (Д. Чуб). 5. Олександр Вертинський став виразником музичного обличчя Парижа 20х - початку 30х років, співаком. Співак був популярним у всій Європі (О. Балабко).

Параграф 32, 33, вправа 325

Тема: Відокремлені додатки
Пояснювальний диктант
► Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Пояснити умови відокремлення додатків.
1. Згадаймо великих людей знемагаючих у рабстві своїх язиків хоча б знаменитого полководця Олександра Македонського. 2. Пробувати все сказати однаково що силкуватись перелічити зірки в небі над нашими селами хоча б тільки над Веселим Полем Веселим Ланом Веселою Дібровою Веселою Долиною Веселим Хутором Веселими Горами Веселим Кутом Веселим Гаєм Веселим Яром (За Є. Гуцалом). 3. Той вершник зветься Іскрою Іваном. йому сьогодні тяжче ніж кому (Л. Костенко).
Виконати тести та надіслади відповіді на електронну адресу: oganesian91@ukr.net

Речення з відокремленими членами та їх пунктуаційне оформлювання

1. Прикладку вжито в реченні
А Кріпак, незграба, злидень, гайдамака... Чи це не ти?
Б ... А як спадуть, як рабства лід Протне нова зоря,

Малюк і муж, і ветхий дід Прославлять Кобзаря!
В Ось тобі яблуко червонобоке, Старший мій сину Микитко.
Г Катря Катрю видає, приданого не дає.


2. Яким відокремленим членом речення є виділене слово в реченні
Дарунок його, замість захоплення й подяки, викликав лише глумливу гримасу вуст.
А відокремленим додатком
Б відокремленим означенням
В відокремленою прикладкою
Г відокремленою обставиною

3. В якому реченні прикладка не відокремлюється (розділові знаки вилучено)
А Шофер літній чолов’яга мав атлетичну будову тіла.
Б Не одна доріжка в чистім полі нашому Миколі хлопцю молодому.
В Особливо вирізнявся між хлопцями Павлуша Якович чистенько зодягнене

випещене ледаче й капосне хлоп’я.
Г І щастя квіти запізнілі сумують айстри у саду.
Д Мелашка була потрібна в господі як робітниця.

4. В якому реченні прикладка відокремлюється комою (розділові знаки вилучено)
А Усі знали Оришку як відьму.
Б Перстень цей дарується як милість превелика.
В Борис Савович як недавній моряк цілком серйозно підтримав Марисю.
Г Сприймаю день народження як докір.
Д Олександр Мурашко широко відомий як портретист.

5. В якому реченні означення не відокремлюється (розділові знаки вилучено)
А Виводить лісова стежинка до верб заснулих край села.
Б Єднає нас над кручами Дніпра земля на хліб і сіль багата.
В У тиші настояній духом гречаним напахченій визрілим паром городнім сиджу

перед дідом.
Г По дворах навантажені всяким збіжжям стоять вози готові в дорогу.
Д Стоять налиті сонцем дні.

6. В якому реченні означення відокремлюється комою (розділові знаки вилучено)
А Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади.
Б І тиха осінь мрійна яснолиста несла в серця надію і тривогу.
В У снігу по коліно стоїть з хати винесена ялинка.
Г Побите дощем поле ще й град поб’є.
Д Здобутий працею сухар м’якший від дарованого бублика.

7. В якому реченні є відокремлений додаток (розділові знаки вилучено)
А Микола замість панського лану вийшов на своє поле.
Б Старша донька Катерина Данилівна Виговська мала батькові палкі очі чорні

кучері...
В Олена Богданівна як любляча вірна дружина не кидала свого чоловіка.
Г Він син корсунського посадника знатний вельможа і посол приїхав у Київ до

князя Святослава.
Д Може таким і був колись Київ столиця варварського народу що досі загрожує
Цар-городу з північного побережжя Чорного моря.

8. В якому реченні є відокремлена обставина (розділові знаки вилучено)
А На підставі нескладного життєвого досвіду він розумів що суперечка з жінкою ні
до чого крім зайвого галасу й неприємностей не призводить.
Б Вас одразу можна впізнати і не бувши ворожкою.
В Я впевнена що наш народ незважаючи на неймовірні випробування змінить

життя на краще.
Г Лиш добро роби не думаючи.
Д Рушниця в його руках стріляла не хиблячи.

9. Прикладку вжито в реченні
А Матір Січ споконвіку радо зустрічає різних людей.
Б Хмарніючи, мов дитя, зносився думкою до Бога.
В Мовте, кошовий отамане, про що річ.
Г У грудні Петро Сагайдачний сповіщав про похід на бусурманські вежі.
Д Не знаю трагічнішої книжки від історії нашого народу.

10. В якому реченні є дієприкметниковий зворот
А Там, на рівному березі невеликої повноводної річки Почайни, виднілося чимале
селище.
Б В імлистій долині, осяяній срібним промінням місячним, стояли широкі лани
золотого жита та пшениці.
В Непроглядний гай стоїть тихий та спокійний, темний та свіжий.
Г Зашуміла вода на низині, шукаючи виходу.
Д Вогка земля мліла в гарячому золоті сонячного проміння, вільна від тіней і

холодків.


11. В усіх реченнях є порівняльний зворот, окрім
А Вузенька вулиця заквітчалася зеленню мов пастушка й тиснеться поміж хати,
аж сухі плоти розвалює на перегинах...
Б Тут загомонить дітьми як базаром там подражнить собак під тином, а там знов
на людське подвір’я загляне тишком крізь дірку.
В Мартинові гадки спорхують як ті курчата з-під коней бо десь там, перед вікнами,
загримів знайомий голос Микити.
Г Дай бог оце дитину, на щастя, до хати, ну і свіжий клопіт, як самі знаєте.
Д Водомороз сидів нерухомо і здавався вирізьбленим з дорогого каменю, немов

штучна іграшка.

12. Не відокремлюється означення в реченні (розділові знаки вилучено)
А Ганна з її охотою до роботи безпосередністю щирістю та привітністю теж якось
одразу сподобалася своїм новим знайомим.
Б На голій одполірованій морозом до блиску шматині землі розпросторився
калачик.
В Покинута людьми на довгі дні дорога помирає в бур’яні.
Г Досвітні огні переможні урочі прорізали темряву ночі.
Д Наляканий громовицею тихенько заіржав кінь.
Форма контролю - перевірка тестів

20.03.2020
Тема:Поняття про відокремлення. Відокремлені другорядні члени речення, в тому числі й уточнювальні. Розділові знаки при відокремлених членах речення
Уточнюювальні члени речення служать для уточнення, конкретизації, пояснення тих членів речення, після яких стоять.Уточнюватись може будь-який член речення. Найчастіше уточнювальними бувають обставини місця і часу: Звідси,(звідки саме?) з високої Софїіної альтанки, видно майже весь асканівський степ. (О. Гончар).Рідше в ролі уточнювальних членів речення уживаються обставини способу дії, означення, додатки, підмети, присудки: Рівно,(як саме?) на повні груди, дихає степ. Обидва,( хто саме?) Сергій і Віктор, охоче погодилися з батьком.
В усному мовленні уточнювальні члени речення вимовляються з дещо зниженою інтонацією, із невеликими паузами на їхній межі; на письмі виділяються комами або тире.
· Робота з підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу(с.144 параграф 31).

Розглянути таблицю. Скласти усне повідомлення про умови відокремлення уточнювальних членів речення.
Уточнювальні відокремлені члени
Обставини місця і часу
Додатки
Рідше: означення, обставини способу дії, підмети, присудки
виражені: іменниками; іменниками з числівниками
виражені: іменниками з прийменниками крім, понад, замість, за винятком, поряд з та ін.
виражені: іменниками зі словами особливо, навіть,переважно, зокрема,наприклад.


Творчий диктант 
     Відновити й записати текст, уставляючи з довідки потрібні за змістом відокремлені члени, підкресливши їх.
З моря вставала рожева зоря, … . Згодом золоте сонце, … , послало свій промінь під небо на білі хмарки й затопило їх рожевим кольором із золотими розводами. Весело глянули ті хмарки в блакитне море, … , і не можна було пізнати тепер, де море, а де небо. Нарешті з морської пелени виникло й саме сонечко. З півночі дихнув вітерець і, … , погнав їх туди, … (За А. Кащенком).
 Довідка: як у люстро; не виникнувши ще з моря; на схід сонця; розмальовуючи його безкраю просторінь привабливими кольорами; понадимавши на чайках вітрила

 ТЕМА: ВІДОКРЕМЛЕННЯ ПРИКЛАДОК  




Параграф 33 опрацювати
Вправа 332

13.03.2020
Параграф 28, 29 вивчити правила
Вправа 290, 298
Форма контролю - самостійна робота

Немає коментарів:

Дописати коментар