Українська мова 5 клас

27.05.2020
Повторення вивченого


26.05.2020

5-А,Б класи
Повторення вивченого з теми "Синтаксис. Пунктуація"
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,

відкривши посилання join.naurok.ua з кодом 5261055

25.05.2020
5-А,Б класи

Повторення вивченого




21.05.2020
5-А, Б класи
Повторення вивченого з теми "Орфографія.Орфоепія"








20.05.2020
5-А, Б класи
Повторення вивченого з теми "Словотвір. Будова слова"





19.05.2020
5-А, Б класи
Повторення вивченого з теми "Лексикологія"




18.05.2020
5-А, Б класи
 Контрольна робота "Узагальнення та систематизація вивченого"
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання join.naurok.ua з кодом 735424

14.05.2020
5-А, Б класи
Тема: РМ.№ 24. Переклад тексту з російської мови на українську
Завдання: Списати, переклавши з російської мови на українську
Скворцы
Живут скворцы в скворечниках, и на деревьях, и под крышами домов. Скворец очень сообразительный: он себе жилье всегда найдет.
А отдыхают скворцы к вечеру, когда уже чуть начинает темнеть.
Сядет скворец на провод и сидит тихо, будто думает о чем-то. А он и вправду думает. Посидит так немножко да как загудит автомобилем. А потом вдруг лошадиное ржание послышится.
Это скворец вспоминает все, что днем слышал. А повторять любые звуки он мастер.
                                                                                                              (Б. Егоров)
 Виконані завдання надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

13.05.2020
5-Б клас
Тема: Тренувальні вправи з теми «Пряма мова. Діалог»


Завдання:
1.Складіть  діалог, використовуючи подані репліки. Запишіть складений діалог.
                               Телевізор у твоєму житті
Учні вітаються.
-          - Ти любиш дивитися телевізор?
-          ……….
-         - Чому ти стільки часу присвячуєш цьому заняттю? Тобі це щось дає?
-          ………..
-          - Чи дивишся ти будь-які програми, чиє в тебе улюблені?
-          ………..
-         -  Що тебе приваблює в цих передачах?
-          ……..
-          - Телевізор не заважає тобі вчитись, спілкуватися з друзями?
-          …….
Учні прощаються і бажають один одному успіхів.

-          2.Речення з непрямою мовою переробіть на речення з прямою. Запишіть.
1.      Учитель сказав старшим учням, щоб вони залишились у таборі.
2.      Я хочу попросить, щоб хто мене сховав у сей недобрий час.
3.      Олег запитав, чому я у хаті тримаю лелек.
4.      Кіт Вовкові сказав, що він усім тут добре надоїв.
5.      Люди кажуть, що будь-яка квітка у віночку щось означає.
6.      Король сказав, що дякує синові за добру роботу.
Виконані завдання надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

12.05.2020
5-А, Б класи
Тема: Узагальнення вивченого з теми "Пряма мова. Діалог"
Повторити параграфи 63, 64.
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання join.naurok.ua з кодом 805410

11.05.2020
5-А, Б класи
Тема: Діалог. Тире при діалозі


Словникова робота
Діалог – це розмова двох осіб.
Монолог висловлювання однієї особи.
Полілог  - це дискусія, бесіда трьох і більше учасників.
Репліка слова кожного зі співрозмовників. Кожну репліку записуємо з нового рядка, перед реплікою ставимо тире.  Якщо перед реплікою стоять слова автора, після них ставимо двокрапку.
Міміка  - рухи м’язів обличчя, які виражають внутрішній душевний стан людини
Жести рухи людського тіла чи рук, що супроводжують мовлення або замінюють його.

Інтонаціязміна основного тону, на початку кожної репліки інтонація підвищується. Слова автора вимовляємо з пониженою інтонацією, дещо прискорено.

  Завдання:
Переписати текст, почленувавши на речення, у виглядi  дiалогу. Пояснити роздiловi знаки. 
 Мамо  я уже великий добре синку що ж по тому йду на Буг ловити  рибку  щуку  принесу  додому ти великий для порядку спершу нiж  гуляти сину прополи цибулi грядку i сходи до магазину забаганки  син  притлумив  дивиться  з-пiд брiв на неньку каже я вже передумав мамо я iще маленький.

Опрацювати параграф 64, вправа 499.                                              Виконані завдання надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net
                                                   

07.05.2020
5-А, Б класи
Тема: РМ № 23.  Складання розповіді «Улюблені пісні моєї мами» 
Твір-розповідь - це повідомлення про якісь події в житті людини, класу, школи, сім’ї тощо.

Початок розповіді

Завдання:  

Скласти розповідь "Улюблені пісні моєї мами", використовуючи пряму мову.

(Обсяг 0,5-1 сторінка)
Виконані завдання надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

06.05.2020
5-А, Б класи

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові(тренувальні вправи)

 Творча робота
1.Складіть речення за схемами:
1) А: «П».
2) «П?» — а.
3) «П, — а, — п».
4)«П! — а. — П!»



2.Перепишіть і поставте розділові знаки. Визначте пряму мову і слова автора. Накресліть схеми речень.

1.     Лис подумав   Сьогодні гарна пора для полювання.

2.   Лис перший заговорив до звірів   Любі мої, не бійтеся мене!

3.   Звірі зраділи   Так ти тепер будеш нашим царем?

4.   Так, дітоньки,   сказав поважно Лис Микита.

5.    От добрий і премудрий цар!    вигукнули звірі.

6.    Як це йому вдалося нас одурити?    питали один в одного звірі.

Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання join.naurok.ua з кодом 767500
Виконані завдання надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net


05.05.2020
5-А, Б класи
Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові
Опрацювати параграф 63, вправа 492
Опрацювання  таблиці
ПРЯМА МОВА


Виражає

Супроводжується

Утворює
Стоїть
чуже мовлення передане дослівно, без змін
словами автора, які вказують, кому вона належить;
разом зі словами автора речення з прямою мовою;
після слів автора, перед ними
Інтонація
Пунктуація
Пряма мова вимовляється
як розповідне, питальне, спонукальне чи окличне речення;
Слова автора вимовляються тільки з розповідною інтонацією.
1. А: «П!(?)”.
2. «П», - а.
3. «П?» - а.
4. «П!» - а.
Виконані завдання надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

04.05.2020
5-А, Б класи
Контрольна робота № 9 з теми «Відомості із синтаксису і пунктуації» (тести)
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання join.naurok.ua з кодом 349798

30.04.2020
5-А, Б класи
Тема: РМ. Написання листа до рідної людини. Адреса
 Словникова робота
Лист - один із засобів спілкування між людьми, особливий вид творчості.
Адрес – це письмове вітання особі чи організації, переважно з нагоди ювілею.
Адреса – місце проживання чи перебування особи, установи; напис на конверті, бандеролі тощо.
Зверніть увагу! Вислови «на адресу» і за «адресою» мають різне значення.
Вислів «на адресу» вказує на напрямок дії (можна поставити запитання «Куди»?). Приклади: Листи надсилайте на адресу... Вислів «за адресою» вказує на місце дії (можна поставити запитання «Де»?). Приклади: Курси з водіння розташовані за адресою... Вона проживає за адресою...

Адресант – той, хто надсилає листа, телеграму, бандероль; відправник. «Здивований, він починає читати адресу. Якась нісенітниця: прізвище адресата – Франко, прізвище адресанта – так само Франко» (Петро Колесник).
Адресат – той, кому надсилають листа, телеграму, бандероль; одержувач. «У шістдесят п’ять різних міст світу линули короткі радіохвилі, але скрізь вони мали знайти одного адресата – інститут переливання крові» (Юрій Смолич).

Опрацювання таблиці
МОЖЛИВІ ЧАСТИНИ ТЕКСТУ ЛИСТА
ПРИКЛАДИ
Звертання
Любі мої дідусю і бабусю! Дорога сестричко Іринко! Шановний Василю Івановичу!
Початкова форма про стан листування
Отримав (-ла) Ваш лист... Давно не було листа... Отримав (-ла) твій лист, але відразу не відповів (-ла), оскільки...
Основний зміст листа, повідомлення про новини
Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком...
Запитання адресату
Як Ваше здоровя? Які у Вас новини? Що цікавого в тебе?
Подяка
Дякую за те, що...
Прохання написати лист
Я прошу Вас написати мені... Прошу тебе відповісти на лист...
Передача вітань
Передавайте вітання...
Прощання
До побачення... Міцно цілую й обіймаю...
Кінцівка і підпис
Ваш внук (ваша внучка)... Твій друг (твоя подруга)...
Дата і місце написання, якщо їх нема на початку листа
20  березня 2009 р. Чернівці

1.     Робота з текстом.
Прочитайте зразки листів. Визначте їх частини та вид (особистий, діловий).

Зразок №1.
Директору спорткомплексу «Динамо»
Пану Маринюку Т.Т.
        
Адміністрація гімназії №8 м. Полтави просить Вас надати спортивні майданчики для проведення змагань з легкої атлетики. Оплату гарантуємо.
14.09.2019 р.                                        
Директор                                                О. Савчук

Зразок №2.
З листа поета Василя Стуса синові Дмитру
9.02.81 р.
Дорогий сину!
Дякую тобі за листа. Знаєш, я був приємно здивований, що ти став краще вчитися. Братися за навчання. Може, ти й справді зможеш закінчити чверть без трійок? Чи задоволена тобою мама? Шануйся, сину. Не залишай маму саму, частіше бувай з нею. Не пускай маму саму нікуди – завжди, коли вона не перечитиме…
За мене не турбуйся. Я нібито залізний. Бо інакше мені просто не можна.
Обіймаю і зичу добра.
Пиши. Що ти читаєш тепер. Але пиши – тільки тоді, коли є настрій, бажання. А не просто мус.
Будьмо ж!
Твій тато

Зразок №3.
Люба бабусю!
Пише Вам онук Іванко. Я одержав Вашого листа, де Ви пишете про свої життєві клопоти. Мені дуже шкода, що можу лише зрідка з Вами бачитись, що так мало, і тільки на канікулах, допомагаю Вам по господарству. Сподіваюся, швидко настане літо, і я приїду до Вас. Гадаю, Ви теж мене дуже чекаєте.
Хочу трохи розповісти про свої справи. Я навчаюся на «відмінно». А ще відвідую спортивну секцію, вчуся грати на гітарі. Бабусю, коли я до Вас приїду, то співатимемо наші улюблені пісні під гітару.
На Новий рік та Різдво ми, нажаль, до Вас не приїдемо, тому що поїдемо відпочивати в Карпати. Тож я попередньо вітаю Вас із цими чудовими святами.
Бувайте здорові, люба моя бабусенько! Ми з татом і мамою міцно Вас обнімаємо.
              Ваш онучок Іванко
Оформлення конверта
Важливо не тільки правильно написати листа, а й оформити конверт, адже якщо допустити при цьому помилку, то, цілком можливо, що адресат його не отримає. Як правильно підписати поштовий конверт, детально описано на офіційному сайті Укрпошти за посиланням: https://ukrposhta.ua/yak-pravilno-pidpisati-poshtovij-konvert/

Знайомство з електронною поштою
З розвитком інформаційних технологій традиційне листування почало втрачати свою значимість. Зараз люди користуються спеціальними додатками (WhatsApp, Viber,Telegram) або безкоштовною електронною поштою Gmail, Ukr.net тощо, якапотрібна не тільки для спілкування й роботи, а також для реєстрації на різних Інтернет ресурсах.
Завдання: 
Опрацювати параграф 59.
Написати листа до рідної людини з використанням звертань та вставних слів й оформити конверт.
надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

29.04.2020
5-Б клас

Тема:Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком



Виконати вправу 474
надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

28.04.2020
5-А,Б класи
Тема:Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання join.naurok.ua з кодом 752752

Коментоване письмо
Спишіть, поставте потрібні розділові знаки, підкресліть граматичну основу.
Гроза пройшла... зітхнули трави
Квітки голівки підняли
І сонце тепле і ласкаве
Спинило погляд на землі (Олександр Олесь).

Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитий вітер завива
Додолу верби гне високі
Горами хвилю підійма (Т. Шевченко).
надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net
27.04.2020

5-А,Б класи
Тема:Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком


 Пояснення матеріалу
Складне речення – це речення, що має дві чи більше граматичні основи, тобто складається з двох або кількох простих речень.
  Верба схилилась над водою, їй сонце коси золотить.
              ========                                            ======
  Ми розвіяли хмари похмурі, щоб над нами сіяла блакить.
         ======                                                      ===               

 Прості речення у складному об’єднані між собою за змістом та інтонацією.
Якщо прості речення у складному об’єднані між собою за допомогою сполучників ( і, а, щоб, тому що) або сполучних слів (який, де), то такий зв’язок називається сполучниковий.
 Дощ пройшов,    і    світлі ручаї в синє море виливають воду.
          =======                                                   ========
Якщо прості речення у складному об’єднані між собою лише інтонацією(без сполучників), то такий зв’язок називається безсполучниковий.
  Колишуться смереки, гойдається сосна.
  =========                 ========           


На письмі між простими реченнями у складному(сполучниковий і безсполучниковий зв’язки) ставимо кому.
Розподільний диктант
Розподіліть речення у дві колонки зі сполучниковим і безсполучниковим зв*язком: 
 1.Ніч пливе за вікном, все заснуло кругом.
2. Сяє сонце з неба ясно, і цвіте калина красна.
 3.Добре пригріває весняне сонечко, і підсихає в лісі земля.
 4.Заховалось за горами сонечко, з гір повіяло холодом.

Параграф 60 опрацювати, вправа 471 (ІІ)
надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

23.04.2020

5-А,Б класи
Тема: Вставні слова, виділення їх на письмі комами

Завдання1.Спишіть текст,розставте пропущені розділові знаки.
    Лікарські рослини збирали старі люди і звичайно діти.Кожна господиня мала вдома багато цілющої рослинності.Це звичайно материнка звіробій ромашка барвінок м'ята.Замість пігулок безумовно бабусі лікувалися відварами цілющих трав.Що й казати,ми бажаємо вам здоров'я, тобто гармонії між внутрішнім і зовнішнім світом.
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання
join.naurok.ua з кодом 364080

22.04.2020

5-А,Б класи
Тема: Вставні слова, виділення їх на письмі комами


Завдання:
Спишіть, розставте розділові знаки.
    Здавалося ось-ось налетить на нього ота кучугура криги. Одним із символом України  безсумнівно стала біла хата. Чужа душа – то кажуть темний ліс. Розкажіть мені по сімейні реліквії вашої родини будь ласка.

Параграф 58, вправа 461
надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

21.04.2020
5-А,Б класи
 Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні


Лінгвістичне конструювання
ЗАВДАННЯ: перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями, запишіть. Поясніть уживання розділових знаків.
   Народ зумів уберегти від забуття пісню і думу, нашу історію і волелюбний дух. Школярі оберігають кращі традиції минулого й вивчають історію рідного краю.

Параграф 57, вправа 455.
 надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

16.04.2020
5-А клас
Контрольна робота № 8 з теми «Відомості із синтаксису і пунктуації»  (тести)
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
відкривши посилання
join.naurok.ua з кодом 608413

5-Б клас
 Тема: Звертання. Непоширені й поширені звертання





Вправа 1. Переписати, розставляючи розділові знаки. Звертання підкреслити.
      Не рости берізко при дорозі близько! (Б. Лепкий.) Ой не гнися не хилися явороньку зелененький! (О. Маковей.) Ой чого ти дубе на яр похилився? Ой чого козаче не спиш зажурився? (С. Черкасенко.) Нехай гнеться лоза а ти дубе кріпись! Ти рости та рости не хились не кривись! (С. Руданський.)  Здоровенька була Лисичко! Поласуй з нами молодичко! (Л. Глібов.)

 Вибірковий диктант.
 Випишіть, розподіляючи у дві колонки, поширені і непоширені звертання. 
1. Подай , брате, свою міцну руку!
2.  Ровеснику   веселий, як зріднився я з тобою !
3. Уявляєш собі, Анно, як у мене радіє серденько!
4.   Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!

5.  Я сумувала за тобою, Олексію .
Форма контролю - самостійна робота.

надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

15.04.2020
5-Б клас
Контрольна робота № 8 з теми «Відомості із синтаксису і пунктуації»  (тести)
Виконати тестові завдання, вказавши прізвище та ім'я,
за посиланням https://vseosvita.ua/go введіть код:  jgm492
або

Перейдіть за посиланням:
https://vseosvita.ua/test/start/jgm492


14.04.2020
5-А,Б класи
Тема:Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
Двокрапка
Двокрапку ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення.
УСО, О, О.
    Приклад:





























  • Ще в сиву давнину люди визначили такі одиниці часурікмісяцьденьгодинахвилинасекунда.
  • Вже зовсім скоро ліс наповниться голосами птахівдятлівремезіввівсянок.
Двокрапку ставимо, якщо немає узагальнювального слова, але є слово (переважно дієслово-присудок), до якого відносяться однорідні члени.
Приклад:
На нараду до головного лікаря зібралисяхірурги, стоматологи, анестезіологи, педіатри, кардіологи.
Двокрапку ставимо, якщо після узагальнювального слова перед однорідними членами стоять слова наприклад, як наприклад, а саме, як-от.  Перед  таким словом ставимо кому.
Приклад:
На заняттях гончарного гуртка ви навчитеся виготовляти різний посуднаприкладглечики, тарілки, вази
Зверни увагу!
Двокрапку не ставимо, якщо перед однорідними членами, вираженими власними назвами, стоїть загальна назва.
До першої збірки Тараса Шевченка увійшли поезії «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка», «До Основ'яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч».
Тире
Тире ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення.
О, О, О — УС.
    Приклад:





























  • На століна підвіконнях, навіть на підлозі — усюди стояли книги.
  • Ні шляхів, ні стежинок, ні сусідських меж на полях — нічого не було видно під снігом.
Тире і двокрапку ставимо, якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, а після однорідних речення продовжується.
УСО,О, О  ... .
Приклад:
Усі присутніучні, учителі, батьки  повернулися у бік випускників, що заходили до залу.

Завдання:
1.Спиши речення. Постав, де потрібно, розділовий знак — двокрапку чи тире. 
1. Стельмахи є в кожному селii в Кусекiвцях, i в Лiтинцi, i в Зiнов'єнцях, i у Вербцi, i в Березцi, i в Майданах, i в Руднях, i в Гутах (За М. Стельмахом).
  
2.  Нi срiбла-золота, нi паперових грошейнічого дядько Трохим вiд титаря не дочекався (За М. Стельмахом).

2. Користуючись словами з довідки, добери до однорідних членів речення узагальнювальні слова й запиши їх у поле для відповіді.
  
Постав розділові знаки — двокрапку чи тире.  
1. Міркував,краще солому одвезти в січкарнючи сьогодні, чи, може, завтра. 
Довідка. Заметушилась, всі, коли, все, різне, всі, наболіле, нічого.
2. Чудова тиша буває виповнена усякими і піснею жайворонка, і дзижчанням польових мух, і мелодійним шелестінням стиглого жита.
Довідка. Вони, все, потік, мозаїка, найрізноманітніших, город, усе, згуками.

3. Проаналізуй речення з однорідними членами.
Визнач, якою частиною мови виражене узагальнювальне слово і яку роль виконує у реченні. Поясни вживання розділового знака.
Коло кожухів притулились столярські вироби для селян: столи та скрині (І. Нечуй-Левицький).
Форма контролю - самостійна робота.
надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

13.04.2020
5-А,Б класи
Тема: Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення
Актуалізація опорних знань учнів
Запитання до учнів.
ü  Які ви знаєте типи мовлення? 
ü  Про що йдеться у роздумі? 
ü  Яке питання можна поставити до роздуму? 
ü  Яких видів буває роздум? 
ü  Із яких частин складається розгорнутий роздум?
Опрацювання теми уроку
Ø  Що собою символізує дуб?

·          Читання тексту.
Могутній патріарх лісів
У багатьох українських народних піснях дуб постає як символ незламної сили, могутності та непереможного довголіття. Чому?
А ось послухайте.
Дуби й дійсно живуть надзвичайно довго. Серед них є справжні патріархи, дуби-довгожителі, яким буває понад тисячу років!
Ще в силу давнину люди поклонялися дубові, вірячи в його чудодійну силу. Слов’яни вважали дуб священним деревом. Під цими велетнями вони приносили жертви богам, справляли релігійні обряди. Предки наші навіть грізного бога Перуна вирізьблювали з дубових колод.
Знайдено незаперечні докази того, що люди ще понад п’ять тисяч років тому розтирали жолуді на борошно і випікали з нього хліб.
Обожнювання дуба, очевидно, зумовлено його довговічністю, надзвичайною міцністю деревини. Так, славнозвісний Хортицький дуб прожив майже дві тисячі років, а на Рівненщині нині росте тисячотрьохсотлітній красень.
Традиційно на відзнаку народження хлопчика садили молоденький дубок.
Шанують дуб і в наші дні. Насаджуються молоді діброви, гаї. Старі дуби охороняються законом як найцінніші пам’ятники природи.
3.      Словникова робота.
1)      Лексиичне значення слів.
Ø  Діброва, и, ж. Листяний ліс на родючих грунтах, у якому переважає дуб, дубняк і дубник.
Ø  Довголіття, я, с. Тривале життя.
Ø  Дуб, а, ч. 1. Багаторічне листяне дерево з міцною деревиною та плодами – жолудями; дубець, дубок, дубище, дубчик, дубчак.
Ø  Гай, гаю, ч. невеликий, переважно листяний ліс, лісок, лісочок, байрак (у балці), гайок.
Ø  Патріарх, а, ч. 1. Глава роду за родового ладу; голова. 2. Перен. Найстарша, найбільш поважна людина в якому-небудь колективі.
Ø  Священний. 3. Який глибоко шанують; дорогий; заповітний.
Ø  Символ, у, ч. 1. Умовне позначення якогось предмета, поняттят або явища, розпізнавальний знак.
2)      Дібрати епітети до слова дуб.
         Бесіда за змістом тексту.
Ø  До якого стилю мовлення належить поданий текст?
Ø  Доведіть, що текст містить елементи роздуму.
Ø  Які ви знаєте прислів’я, приказки, побажання, порівняння зі словом дуб?(Запишіть 3-4 приклади).
3) Скласти план до тексту.

надіслати на ел.адресу oganesian91@ukr.net

09.04.2020
5-А,Б класи
ТемаСкладання висловлення «Мої улюблені квіти» («Шкільний сад») з використанням узагальнювальних слів з однорідними членами речення
Вправа 1. Запишіть і розставте розділові знаки. З’ясуйте  синтаксичну роль узагальнювальних слів і частини мови, якими вони виражені.

1. Бринить музика скрізь і біля вуликів і в саду і в квітучій гречці.
2. Цвітіння вересу вчувається в усьому в ароматі повітря в подиху леготу в барвах неба (А. Камінчук).
3. В Україні ростуть такі лікарські трави  звіробій деревій горицвіт м’ята.

Демонстрація картин Катерини Білокур.
  

Вірш про квіти
Квітами багата Україна-мати:
Маки червоніють -
Вогники ясніють.
А волошки в житі -
Синьоокі квіти.
Світять чорнобривці -
Тільки подивіться!
Степом пахнуть кашки
Й зірочки-ромашки.
Он дзвенять дзвіночки
В літньому садочку.
Мальви біля хати
Будуть вас вітати.
Диво-цвіт - то сонях,
Сонце у долонях.
Бережуть державу
Соняшники й мальви.
Пісня солов'їна
Славить Україну.
За картинами К. Білокур скласти речення з однорідними членами. 
Скласти твір-мініатюру «Мої улюблені квіти» з використанням однорідних членів речення і УС при них. (Обсяг 0,5 сторінки)

08.04.2020
5-А,Б класи

ДВОКРАПКА й ТИРЕ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ У РЕЧЕННЯХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ


Графічна робота
  Складіть схеми указаних речень.
        1. Мамина пісня, батькова хата, дідусева казка, бабусина вишиванка — усе це наша пам'ять. 2. Наче все покрилось туманом: і ріка, і гори, і сади (А. Шиян). 3. Тихо було навкруги: і над широким плесом лиману внизу, і позаду над урвищами гори (Ю. Смолич). 4. У пустирях та неглибоких балках — усюди росте ця рослина. 5. Людина до людини, родина до родини, рід до роду — це і є український народ. 6. Червона калина та верба — народні символи України.

Вправа. Перепишіть, на місці крапок уставляючи узагальнювальні слова.
       Золотом виблискують на осінніх вулицях …: каштани, тополі, ясени та клени. Я захоплююсь творами таких …: Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує …: калину, виноград, троянди, васильки.

Творче конструювання.
Допишіть речення, доповнюючи їх однорідними членами. Поставте, де потрібно, розділові знаки.
1.Усе заквітчала весна.
2.Усюди відчувався подих весни.
3.Порозцвітали весняні квіти.
4.Повернулись до рідного краю птахи.

Форма контролю-самостійна робота

07.04.2020
5-А,Б класи

ДВОКРАПКА й ТИРЕ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ У РЕЧЕННЯХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

Синтаксично-пунктуаційна робота.
      Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення та узагальнювальні слова відповідно до їхньої синтаксичної ролі в реченні. Обґрунтуйте вживання тире або двокрапки.
      Досі кожному сниться все рідне домівка колишня лелече гніздо на вербі.  Мати дала нам велике багатство і сонце і долю. Матуся тато  всі мене у гості з нетерпінням чекають.Замріяна річка рідний дім і груші у цвіту  – усе  пов’язано з образом коханого краю.
·   Накресліть схеми розташування однорідних членів у реченнях.
Параграф 55 опрацювати, вправа 447.
Форма контролю - самостійна робота

06.04.2020
5-А,Б класи

УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНЕ СЛОВО ПРИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ. ДВОКРАПКА й ТИРЕ ПРИ УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИХ СЛОВАХ У РЕЧЕННЯХ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ


У реченні може бути і слово із загальним значенням, яке включає в себе значення всіх однорідних членів. Таке слово називається узагальнювальним. Узагальнювальні слова виражаються найчастіше іменниками, займенниками або прислівниками і виступають у ролі того самого члена речення, що й однорідні члени. Наприклад: Навкруги нашої школи ростуть квіти: троянди, айстри, гвоздики.


Після узагальнювального слова перед однорідними членами речення ставиться двокрапка. Але якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то перед ним ставиться тире. 
Творча робота
  Складіть речення:
а) з однорідними означеннями;
б) з однорідними додатками та узагальнювальним словом;
в) з однорідними членами, при яких ставимо двокрапку та тире.
Параграф 55 опрацювати
Вправа 439

26.03.2020
5- А, Б класи
Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і ). Кома між однорідними членами



Зробіть синтаксичний розбір  речень:
  1. На осінніх канікулах я гарно відпочив у бабусі.
  2. Тихо і спокійно осіннього дня в лісі.
Ви, мабуть, помітили, що в другому реченні є дві обставини ТИХО і СПОКІЙНО , які виражені однією частиною мови та відповідають на одне питання, відносяться до одного слова. Отже, друге речення ускладнене однорідними членами речення ( обставинами).

      Однорідними називаються члени речення, які відповідають на одне і те ж питання і відносяться до одного й того самого члена речення. Однорідні члени не залежать один від одного і з’єднуються між собою за допомогою:
а) інтонації переліку або протиставлення і сполучників;
б) тільки інтонації.
Наприклад:     

                                                           
      Однорідними можуть бути головні і другорядні члени речення. Однорідні підмети залежать від присудка, однорідні присудки — від підмета. Другорядні однорідні члени речення залежать від головних членів або інших другорядних.



РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ  ПРИ ОДНОРІДНИХ
ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ

Гриби
  О, О, О: В лісі ми назбирали жовте, червоне, золотисте листя.
  О і О: Андрій знайшов опеньки і печериці.
  О і О, О і О: Дівчата взяли із собою кошики і відерця,канапочки і періжки.
  О, а О: Маринка знайшла маслята, а не бліду поганку.
  1.   О, але О: Ми дуже втомилися, але не хотіли їхати назад.




Тренувальні вправи за посиланням: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/678

Опрацювати параграф 54, вправа 429
Самостійна робота
       Випишіть речення з однорідними членами. Розставте розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення.

     Символіка представляє країну  підтверджує її існування. З гім­ну починають урочисті збори свята надзвичайні масові події гім­ном їх і закінчують. У гімні прославляється наша держава  її сила та могутність. Державний прапор як символ країни є втіленням національної єдності честі та гідност традицій державотворення історії та сьогодення.

25.03.2020
5- Б клас
Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і ). Кома між однорідними членами

Хід уроку
Зробіть синтаксичний розбір поданих речень:
  1. На осінніх канікулах я гарно відпочив у бабусі.
  2. Тихо і спокійно осіннього дня в лісі.
Ви, мабуть, помітили, що в другому реченні є дві обставини ТИХО і СПОКІЙНО , які виражені однією частиною мови та відповідають на одне питання, відносяться до одного слова. Отже, друге речення ускладнене однорідними членами речення ( обставинами).

      Однорідними називаються члени речення, які відповідають на одне і те ж питання і відносяться до одного й того самого члена речення. Однорідні члени не залежать один від одного і з’єднуються між собою за допомогою:
а) інтонації переліку або протиставлення і сполучників;
б) тільки інтонації.
Наприклад:     

                                                           
      Однорідними можуть бути головні і другорядні члени речення. Однорідні підмети залежать від присудка, однорідні присудки — від підмета. Другорядні однорідні члени речення залежать від головних членів або інших другорядних.



РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ  ПРИ ОДНОРІДНИХ
ЧЛЕНАХ РЕЧЕННЯ

Гриби
  О, О, О: В лісі ми назбирали жовте, червоне, золотисте листя.
  О і О: Андрій знайшов опеньки і печериці.
  О і О, О і О: Дівчата взяли із собою кошики і відерця,канапочки і періжки.
  О, а О: Маринка знайшла маслята, а не бліду поганку.
  1.   О, але О: Ми дуже втомилися, але не хотіли їхати назад.




Тренувальні вправи за посиланням: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/678

Опрацювати параграф 54
Вправа1.
Поширити речення однорідними членами.
1.Я люблю слухати мамині розповіді, ...
2.У колискові співається про котика, ...
3.Дідусь розповідає історії, ...
4.А тато знає багато загадок, ...

5.Бабуся навчає мене колядок і ... 

24.03.2020
5-А, Б класи
Тема: Другорядні члени речення



   Робота з таблицею



Додаток
Означення
Обставина
Що означає
предмет
ознака предмета
ознака дії (місце, час, причина, мета, спосіб)
На яке питання відповідає
всіх непрямих відмінків іменника
який? чий? котрий?
як? де? куди? звідки? коли? чому? навіщо?
з якою метою? і под.
Чим виражається
Найчастіше іменником або займенником
Прикметником, займенником, рідше – іменником
Прислівником або іменником з прийменником
Як підкреслюється
̴̴̴̴̴̴̴̴̴̴̴̴


Вправа 1.Записати речення, підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити спосіб їх вираження. 
1.День кладе на хмари позолоту. 2. Поприбігають вітренята з поля. 3. Мамина пісня у серці бринить. 4. Хтось гукнув мене упівголоса. 5. Війнуло сонцем і медом з доріг. Потім вийшла дівчина на поріг.
Вправа 2. Поширити речення другорядними  членами.
Примчала зима. Розсипала срібло по землі. Намела снігові кучугури. Посміхається мороз.  Пливуть замріяні хмаринки. Повітря наповнюється дрімотою. Сон огортає землю. Не чути співу пташок. Холодно їм.  Діти розвішують годівнички. Лише вдалині постукує дятел та кричить ворона. Життя продовжується…
Форма контролю - самостійна робота, синтаксичний розбір речення

23.03.2020
5-А,Б класи
Українська мова

Повторити параграф 53, відеоурок 18 Обставини 
Вправа 1. Робота з текстом (Списати текст, знайти обставини й визначити, що вони виражають і на які питання відповідають) 
Слово
        На світі існує невидима сила. Вона є водночас зброєю та лікарем. Вона здатна змінювати світ та зцілювати душі. Ця сила є словом.
        Слово є силою, якщо воне не пусте. Гостре слово українських письменників, наприклад, вголос говорило про гноблення простого народу. І сьогодні сміливе слово здатне захистити людину, встановити справедливість. Так будемо користуватися словом обережно та влучно, бо воно є великою силою та цінністю! І тільки від людини залежить, як використати цю силу: на зло чи на добро.


Вправа 2. Творча робота (Поширити речення обставинами)
Березень підкрався (як?) …. 
Якось (коли?) …. дмухнув теплий вологий вітер.
Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) … .
(Коли?) …  почався рясний дощ.
 (Коли?) …  ночі довшають .
 Дітям стало (як?) … .
Форма контролю - самостійна робота

19.03.2020
5- А, Б класи 
Українська мова

Опрацювання схеми «Обставина — другорядний член речення».
Розгляньте схему. Запам’ятайте, що означає обставина, на які запитання відповідає,чим виражається. Сформулюйте повне визначення обставини як другорядного члена речення.
Виражає характеристику чи ознаку дії

Відповідає на запитання як? куди? для чого? чому? за якої умови? незважаючи на що?

Виражається іменником, прислівником, інфінітивом, дієприслівником або фразеологізмом


Обставина — другорядний член речення







Способу дії

Міри й ступеня

Місця

Часу

Умови

Мети

Причини

Допусту
ВИДИ ОБСТАВИН ЗА ЗНАЧЕННЯМ
Способу дії
Місця
Часу
Причини
Мети
Умови
Допустові
Як? В якій мірі? Яким чином?
Де? Куди? Звідки?
Коли? Відколи? Як довго?
Чому? Від чого? Через що?
З якою метою? Навіщо? Для чого?
За якої умови? У якому випадку?
Незважаючи на що?
Він нехотя звівся і сів на лаві під мисником.

У Кремлі, мабуть, весело було жити.
Другого дня рано небо було синє.

З голоду та холоду і півень не співає.

Вола кличуть не мед пить, а воду возить.

Не зоравши, не посієш.

Незважаючи на погодні умови, урожай було зібрано вчасно.




Робота з підручником.
1)   Опрацювання теоретичного матеріалу: параграф 53

Ø  Практикум
Перепишіть речення, вставляючи замість крапок обставини, подані в довідці. Визначте вид обставини (за значенням) та спосіб її вираження. Опираючись на підручник та таблицю на дошці

Хто питає, той ...... до розуму. Вчитись ніколи ........... . Мудрий той, до кого думка ..........  приходить. Краще ...........ніж завтра вранці. Спить заячим сном: ................  заплющеним. Колеса .............. не зупинити. Листя падає до ................. дерева. Як ............... щастить, то й .............. .Краще горобець ......... , як журавель ....... .
Довідка: на півдорозі, не пізно, вчасно, сьогодні, з одним оком, голіруч, підніжжя, зранку, надвечір, у жмені, у небі.

Вправа 418

Урок №18 у розділі відеоуроки

18.03.2020
5- А, Б класи 
Українська мова

Другорядні члени речення: додаток, означення
Параграф 51, 52 повторити
Вправа 410
Урок №17, 18 у розділі відеоуроки
Форма контролю - самостійна робота

17.03.2020
5- А, Б класи 
Українська мова
Означення. Способи їх вираження
Параграф 52 вивчити правила
Вправа 408, 415
Урок №18 у розділі відеоуроки
Форма контролю - самостійна робота

16.03.2020
5- А, Б класи 
Українська мова
Другорядні члени реченняПараграф 51 вивчити правила
Вправа 403, 406
Урок №17 у розділі відеоуроки
Форма контролю - самостійна робота

Немає коментарів:

Дописати коментар